Back

Tanulás, mint vezetői életforma – KM Továbbképzés 2025

  • 2025. Apr. 08.

A mai világban elterjedt a “lifelong learning (LLL)” azaz az élethosszig tartó tanulás fogalma, ami a készségek, képességek és ismeretek folyamatos, egész életen át tartó elsajátítását és gyarapítását takarja.

A Kalazancius Mozgalom is ezt a filozófiát követi, hiszen az alapképzést követően a csoportvezetők egy kétéves továbbképzési programba csöppennek bele, amely az idei évtől új formát öltött. A már megszokottá vált két jelenléti továbbképzési alkalmat online időszakok kötik egymáshoz, így téve folyamatossá a fejlődést. Az online időszakok alatt a fiatalok különböző műhelyalkalmakon vehetnek részt, illetve a Google Classroom felületén keresztül olyan feladatokat kapnak, amiket a csoportalkalmakon is meg tudnak valósítani. 

A jelenléti alkalmakon próbálunk az élményközpontúságra törekedni megtalálni az egyensúlyt a tanulás és a beszélgetési lehetőségek biztosítása között, hiszen a csoportvezetők nagy része csak korlátozott számban tud az év folyamán találkozni. Így ez a bő egy nap remek lehetőséget kínál erre is. A témákat és a blokkokat pedig a fiatalok igényei szerint alakítjuk, figyelembe véve az előző továbbképzési hétvégék tapasztalatait, a résztvevők visszajelzéseit és azokat a témákat, amiket szerintünk érdemes bővebben is megismerni.

A tavaszi jelenléti továbbképzésen közel negyven aktív csoportvezető gyűlt össze az ország minden pontjáról Budapesten, hogy tapasztalataikat és gondolataikat megosszák egymással. A hétvége fő témaköre a változásmenedzsment és az imavezetés (spiritualitás) volt.

A péntek délutáni megérkezést, a csoportvezetők köszöntését és pár hasznos információt követően egy játékos blokkal kezdődött az alkalom. A játék során egy hajó utasainak kellett kiválasztani azt az öt tárgyat, amit magukkal vinnének a süllyedő hajóról, azonban egyre több embernek kellett összedolgoznia a történetben, a tárgyak száma azonban nem változott. A lakatlan szigeten pedig a legfontosabb csoportvezetői tulajdonságokat gyűjtötték össze, hogy létrehozhassák az ideális közösséget. A játék kreativitást, kompromisszumkészséget, az önérvényesítés képességét és egy kis önismeretet is igényelt.

Az este fénypontja “A remény zarándokai” szentségimádás és bűnbánati liturgia volt. Az esti ima alapját Kalazanci Szent József idézete adta: 

„Az Isten szava a lélek szava, amely jön és megy, megérinti a szívet és tovább megy. Nem lehet tudni, hogy honnét jön és mikor ihlet. Éppen ezért igen fontos, hogy mindig készenlétben figyeljünk rá, nehogy váratlanul meglepjen bennünket, és eredmény nélkül tovább menjen.” (Kalazanci Szent József, 1622. nov. 22., 131. levél) 

Öt tapasztalt csoportvezető tanúságtételét hallottuk arról, hogy hogyan találkoztak Istennel a csoportvezetésben.

A változás sokszor káosznak tűnhet, ha azonban elegendő ideig követjük figyelemmel a folyamatot, megláthatjuk benne a rendet. Vagy mégsem? 

Ezt a témát járta körbe a szombat délelőtti változásmenedzsment blokk, ahol a fiatalok megosztották egymással, hogy mi volt az eddigi legnagyobb változás a csoportjukban, amit csoportvezetőként megéltek, és ez hogyan hatott rájuk, mit tanultak belőle. Ezt követően kiscsoportokban foglalkoztak a legnagyobb változást jelentő élethelyzetekkel, például, mi történik, ha a csoportvezető egyetemista lesz? Ilyen és ehhez hasonló helyzetek veszélyeit és segítő lehetőségeit gyűjtötték össze, majd meghallgatták egymás tapasztalatait.

A hétvége másik fontos témája az imavezetés és a spiritualitás volt. Az ezzel foglalkozó blokk során szóba kerültek az ima vezetésének nehézségei és örömei, illetve valláspszichológiai szempontból megismertük a serdülők spirituális életének fejlődését.

A továbbképzés visszatérő eleme az esetmegbeszélés, ahol a vezetők kiscsoportokban valós, a csoportvezetőket érintő helyzeteket, kihívásokat osztanak meg egymással, ezeket megismerve pedig közösen keresnek segítséget és megoldást a résztvevők.

A program során a csoportvezetők nemcsak szakmai tudásukat és vezetői készségeiket fejlesztették, hanem lelkileg is feltöltődtek a közösségi élmények által. A változásmenedzsmentről szóló beszélgetések, az ima vezetésének kihívásai és a közös esetmegbeszélések mind hozzájárultak ahhoz, hogy a résztvevők tudatosabb vezetőként térjenek vissza saját közösségeikbe. A Kalazancius Mozgalom a továbbképzéssel közösségként támogatja a fiatal vezetőket a folyamatos fejlődés útján – emberileg, szakmailag és lelkileg egyaránt.

Dósa Rebeka
a KM Továbbképzés munkatársa, KM csoportvezető